GRATIS VERZENDING VANAF € 50,- EN ALTIJD EEN PERSOONLIJKE BOODSCHAP
19/10/2020 - 23:17
We don't let you fall: tips tegen winterdips

Al sinds een paar weken is het officieel herfst en zijn we langzaamaan gewend aan de overgang van zomer naar herfst. We hebben de lange, zwoele zomeravonden achter ons moeten laten en doen  het nu doen met kortere, donkerdere, regenachtige en vooral koudere dagen. En ja, daar komt de wintertijd, die aanstaande zaterdag- op zondagnacht in gaat, nog bij. Nóg eerder donker….

Verrassend genoeg wordt daar heel verschillend, door vooral vrouwen, op gereageerd: de één geniet van frisse herfstwandelingen in het bos en kijkt uit naar heerlijk cocoonen op de bank tijdens koude winterdagen met een plaid, de ander is al aan aftellen en kan niet wachten op de eerste tekenen dat het lente wordt. Of liever nog: een zomerse dag om die teenslippers weer aan te trekken! Tja, de winterdip is voor sommigen helaas weer een feit. In de tropen hebben ze nog nooit van dit fenomeen gehoord, op het Noordelijk Halfrond is het een begrip. In Nederland blijken maar liefst 1 op de 4 Nederlanders last te hebben van een winterdepressie*; een meting die nog voor Corona werd gedaan. De oorzaak is eigenlijk vrij eenvoudig: gebrek aan licht is de grootste boosdoener. De zon komt later op en de lichtsterkte neemt in de winter af. Onze biologische klok is al in de war door de wintertijd en kan daardoor nog meer van slag raken. Sommige mensen maken meer melatonine aan tijdens die kortere dagen**, een stofje in de hersenen dat zorgt dat je ’s avonds lekker in slaap valt, en voelen zich daardoor moe.

In de Nordics hebben ze nog veel meer gebrek aan licht dan in Nederland. In de winter ziet men soms dagen geen daglicht. Met een beetje geluk krijg je daar dan wel weer het Noorderlicht voor terug, maar dat is slechts bepaalde plaatsen voorbehouden. Daarom weten ze als geen ander hoe om te gaan met de winterdip! Hun geheim? De levensfilosofieën Hygge en Lagom! Dit betekent zoveel als ‘in het nu zijn’: met warmte, in harmonie, samen, dankbaar zijn. Gewoon genieten met balans en aandacht voor elkaar. Tevreden zijn met wat je hebt.

Wij hebben daarom een paar Scandinavische tips voor je verzameld en zetten die voor je op rij. Doe er je voordeel mee als je last hebt van een winterdip. Voor sommige tips hoef je maar weinig te doen en andere tips vragen iets meer inspanning. Maar hé, je voelt je daarna echt beter en daar doen we het voor toch? You can do this!

  1. In de winter hebben we snel gebrek aan vitamine Deze vitamine helpt je om je mentaal beter te voelen en is ook nog eens goed voor het immuunsysteem. En dat kun je tijdens de wintermaanden goed gebruiken. Easy peasy toch? Start met vitamine D!
  2. Als de Coronamaatregelen het toelaten, is het zeker de moeite waard jezelf te verwennen met een dagje sauna. Lekker voor lichaam en geest!
  3. Hoewel je gevoel het waarschijnlijk tegenspreekt… ga naar buiten toe en het liefste op het moment dat er het veel zonlicht is. De buitenlucht gaat je écht goed doen. Sterker nog, door te bewegen of te sporten maak je endorfine aan, een stofje waar je blij van wordt. En dat heb je hard nodig tijdens een winterdip.
  4. Let op je voeding en eet zoveel mogelijk gezond. Scandinaviërs eten veel vis met Omega-3 vetzuren waar je veel energie van krijgt.
  5. Schrijf elke dag iets op waar je dankbaar voor bent. De uitdrukking ‘A positive mind is a joy forever’ is niet zomaar door iemand bedacht.
  6. Maak de avonden gezellig en knus voor jezelf en je gezin; maak ‘m ‘Hygge’! Doe de haard of kachel aan, steek wat kaarsen aan, maak lekkere hapjes klaar, plof op de bank met een zachte plaid en zet jullie favoriete Netflix-serie op of kijk met z’n allen ‘Wie is de Mol’.
  7. Doe je schoenen uit als je het huis binnenstapt. Behalve dat het heel hygiënisch is, heeft het ook iets gezelligs en comfortabels. Voor wie hierin wil doorslaan: zet ook 'gastenpantoffels' klaar voor als er bezoek komt. In het begin zal het wennen zijn, maar uiteindelijk voelt ook je bezoek zich meer op zijn of haar gemak.
  8. Verwen jezelf met een heerlijke herfstthee. Heerlijk, daar worden wij heel blij van. Het recept vind je hieronder!
  9. Vermijd teveel geestelijke of lichamelijke inspanning voor het slapen gaan.
  10. Ga op vaste tijden naar bed en sta elke dag op hetzelfde moment op.  

Op onze social media delen we maar liefst 30 tips waar je blij van wordt in de winter. Dus volg ons via Instagram of Facebook

Herfstthee en checklist

*   bron: https://www.kieskompas.nl/nl/
** bron: https://www.psyq.nl/

Volg ons!
Facebook Nordic Luxuries
Instagram nordicluxuries

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »